Про якість освіти та освітнього середовища




21 грудня відбулось засідання колегії департаменту освіти і науки Львівської ОВА під головуванням директора департаменту Олега Паски.


На розгляд колегії було винесено 4 питання:

  1.  «Про роботу Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти у 2023 році» - доповідач Лариса Середяк, директорка Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти;
  2.  «Про роботу управління Державної служби якості освіти у Львівській області у 2023 році» - доповідач Валентина Загрева, начальниця управління Державної служби якості освіти у Львівській області;
  3.  «Про результати дослідження якості освітнього середовища у ЗЗСО області» - доповідач Роман Пастушенко, заступник директора КЗ ЛОР «Львівський обласний Будинок вчителя»;
  4.  «Про стан виконання та реалізації у 2023 році угоди між департаментом освіти і науки облдержадміністрації та Львівською обласною організацією профспілки працівників освіти і науки України на 2021-2025 роки» - доповідач Марія Яцейко, голова Львівської обласної організації профспілки працівників освіти і науки України.


Першою з доповіддю виступила Лариса Середяк, яка нагадала присутнім, що серед основних завдань Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти є організація і проведення зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО), котре в умовах війни проводиться у формі національного мультипредметного тесту (НМТ).

Відтак Лариса Середяк повідомила, що для участі в НМТ-2023 у Львівської області зареєструвалось (на основну та додаткову сесії) 23 216 учасників. Серед них: 15 073 (64,9%) – випускники ЗЗСО; 4 247 (18.3%) – випускники минулих років; 2 863 (12.3%) – студенти закладів фахової передвищої освіти; 776 (3.3%) – учні закладів профтехосвіти; 257 (1.1%) – студенти закладів вищої освіти.  

До серйозних висновків спонукає аналіз вибору учасниками НМТ-2023 у Львівській області навчального предмета додаткового блоку (НМТ-2023 містило завдання з трьох предметів. З них два були обов'язкові – українська мова та математика, а третій – на вибір учня). Таким чином, історію України обрало 57.5% від усіх учасників, англійську мову – 31%, біологію – 9%, фізику – 1%, хімію – 1.3%.

«Йдеться про колосальну задавнену проблему національного масштабу, яка вимагає швидкої реакції держави. Звісно, ми будемо готувати наші пропозиції для МОН, ми будемо на своєму рівні нарощувати програми і проєкти на відновлення престижу природничих наук, але без відповідної загальнодержавної політики тут вже не обійтись», — зазначив у коментарі Олег Паска.                

Відтак Лариса Середяк розповіла, що із січня наступного року ЛРЦОЯО розпочинає підготовку до НМТ-2024.

Після доповіді керівника ЛРЦОЯО на колегії зі звітом мала б виступити начальник управління Державної служби якості освіти у Львівській області Валентина Загрева. Однак вона відмовилась доповісти колегії про роботу державної структури, яка їй підпорядкована.
Відмову обґрунтувала тим, що позиція Державної служби якості освіти така, що звітувати про роботу вони будуть у лютому. Після свят. Зауваження директора департаменту, що йдеться не так про формальний звіт, як про фахову інформацію, щоб можна було узгодити спільну діяльність, було проігноровано.

Зокрема, Олег Паска сказав: «Ми всі маємо працювати як одна команда, однак за такого підходу ні департамент освіти, ні органи управління освітою на місцях не зможуть  враховувати зауваження, рекомендації чи якісь висновки Державної служби якості освіти у своїх програмах та інших  документах».

Аби все ж таки освітяни дістали змогу спиратись у своїй діяльності на результати роботи Державної служби якості освіти, Олег Паска запропонував департаменту освіти і науки Львівської ОВА та управлінню Державної служби якості освіти у Львівській області щопівроку проводити спільні наради – на підставі інформації, висновків, рекомендацій, моніторингів, інституційних аудитів від названого вище управління.
За інформацією Олега Паски, за три роки департамент освіти, по суті,  не отримав від управління жодного належно підготовленого інформаційно-аналітичного матеріалу.      
Відтак колегія, у тому числі Валентина Загрева, підтримали цю пропозицію.

Останнім на колегії виступив заступник директора КЗ ЛОР «Львівський обласний Будинок вчителя» Роман Пастушенко, який представив результати пілотного проєкту «Оцінювання якості освітнього середовища ЗЗСО».
Нагадаємо, що опитування проводилось протягом 18-28 квітня цього року в закладах ЗСО Стрийського, Червоноградського та Яворівського районів області. Загалом було опрацьовано понад 10 тисяч анкет.

Оцінювання освітнього середовища провели за шістьма основними критеріями:

  1. - безпека,
  2. - довіра,
  3. - демократичність,
  4. - патріотичність,
  5. - культуротворчість,
  6. - відкритість.


Однією з основних проблем, яку виявило дослідження, є низький рівень довіри між різними учасниками освітнього процесу. За результатами опитування, лише 12% батьків, 9% дев'ятикласників та 4% одинадцятикласників вважають, що освітнє середовище в школі сповнене довіри. Таким чином, один з основних показників, який суттєво впливає на ефективність освітнього процесу, більшістю респондентів оцінений негативно.

Разом з тим серед здобутків респонденти назвали наступні:

  • - учителі найчастіше допомагають учням у навчанні, консультують, радять,
  • - у школі є педагоги, яким учні цілком довіряють,
  • - дирекція загалом справедливо оцінює роботу педагогів (79%).


На підставі звіту за підсумками дослідження, були сформовані рекомендації ЗЗСО, які одноголосно підтримали учасники колегії. Проєкт буде продовжуватися і у 2024 році – як інструмент самооцінювання ЗЗСО Львівщини.